
Prevara u koju je nedavno upao jedan građanin Srbije deluje na prvi pogled kao još jedna od onih "brzih zarada preko interneta", ali kada se uđe u detalje – postaje jasno da se radi o ozbiljnoj, dobro organizovanoj i verovatno međunarodnoj šemi.
Mamac reklama
Sve je počelo reklamom na internetu. Naizgled legitimna vest o GAZPROM-u, uz “intervju” poznatog novinara i obećanje da se uz ulaganje od 250 evra može ostvariti stalna mesečna zarada. Dovoljno primamljivo da privuče pažnju. Na sajtu koji izgleda kao zvanični, nudi se besplatna registracija. Iza te “besplatne registracije” krije se početak manipulacije.
Ubrzo nakon unosa podataka, javlja se osoba preko Vibera, predstavlja se kao menadžer, i vodi korisnika korak po korak kroz proces uplate. Sve deluje uverljivo – šalje se “sigurnosni kod”, pominje se saradnja sa platformom “HORA SPACE”, a zatim se uključuje i “analitičarka” iz Londona koja preko AnyDesk aplikacije zajedno s korisnikom otvara nalog. Komunikacija je svakodnevna, topla, na srpskom jeziku. Korisniku se čak pokazuje kako mu stanje na platformi raste.
Posle početne uplate, sledi predlog da se uloži još. Pa još malo. A onda, uz priču o ratu na Bliskom Istoku i potencijalnom rastu akcija evropskih kompanija – i još više. Uplate idu na imena potpuno nepoznatih osoba, u više manjih transakcija, kroz razne aplikacije. Žrtva zapravo ne kupuje ništa – samo šalje novac.
Manipulacija
U jednom trenutku, stanje na platformi pokazuje oko 40.000 evra. Žrtva pokušava da povuče početni ulog, ali tada počinje novo poglavlje manipulacije. Javlja se “kolega iz knjigovodstva”, pa onda i “zaposleni u Barclays banci” – svi sa novim zahtevima, dodatnim “troškovima” i pričama o regulatornim promenama. I naravno, sve mora brzo, a sredstva koja se “nalaze” na platformi – naravno, ne mogu da se koriste za troškove.
U završnici – novac nestaje. Nema pristupa platformi. Nema Kristine. Nema Alekse iz banke. Ostaje samo osećaj prevarenosti, prazna obećanja i poruke koje deluju kao da dolaze iz drame – pretnje, ucenjivanje i pokušaji emocionalne manipulacije.
Ova priča je važna jer pokazuje koliko uverljive ove prevare mogu biti. Nema loše gramatike, nema afričkih prinčeva ni očiglednih crvenih lampica. Postoji strukturiran proces, “profesionalna” komunikacija i osećaj da učestvujete u legitimnom poslu.
Zaključak
Zato – pričajte o ovome. Ako nešto zvuči predobro da bi bilo istinito, verovatno i jeste. A kad god vam neko nudi “siguran profit” preko interneta, traži da preuzmete aplikaciju ili traži novac bez ugovora – prekinite komunikaciju i posavetujte se sa nekim ko ima iskustva.
Neka ova priča ne ostane samo upozorenje, već i podsetnik koliko lako i brzo neko može postati žrtva.